Co nowego u Toniego #50, czyli podsumowanie roku 2022


Kolejna porcja zmian i aktualności, która podobnie jak podsumowanie roku 2021 zapodziała si "dzięki" zaległościom a dlatego, że lubię chronologiczny porządek post wstawiam z datą końca roku 2022 ale tak na prawdę opublikowany 29 listopada 2023🤭.
Niewiele w tym roku się wydarzyło raptem 13 opublikowanych postów ale na szczęście na bieżąco informuję na fanpejdżach bloga więc mam skąd czerpać informacje. Jeśli zajrzycie do nich to zobaczycie, że napisane właściwie to samo co tu, ale nie zupełnie😉.
Oczywiście wiecie, że obserwować funpage na FB możecie bez konieczności logowania klikając bądź na "Info o blogu na FB" (na PC po prawej, w telefonie pod postem).


3.1.2022: Polecam film na YT: Jak wygląda praca w schronisku?
  •  Serdecznie polecam ten filmik👇 jak również odwiedzanie Schroniska "Soszów".


  • 17.1.2022: Aktualizacja Spisów treści
  •  Spisy treści uzupełnione. Dodałem 6 tytułów.

  • 24.1.2022: Info o nowym poście
  • 22 stycznia 2022 o 20:16 pojawił się pewnie długo oczekiwany post podsumowujący: Osobiste wyzwanie w 2021 roku: T50 czyli 50 dni w górach.

  • 25.1.2022: Info o nowym poście
  • Noworoczne (nie)postanowienie i pierwsze w tym roku szczytowanie to post o moich planach na Nowy Rok ale nie tylko. Dlaczego (nie)postanowienie? Poczytajcie😉😁

  • 29.1.2022: Edycja posta z 28 kwietnia 2014
  • Pamiętacie post Mity i fakty języka Czeskiego?
    Przy okazji pracy nad nowym postem dotyczącym śląskich słów, które po czesku znaczą to samo lub są tylko podobne dodałem parę słówek: topit, vedro, zpátky, opačně, počítač, počítat
    Znacie jeszcze jakieś? polskie, śląskie lub czeskie?

  • 6.2.2022: Zapowiedź nowego posta wraz z informacją o kolejnym czeskim słowie
  •  Być może już jutro kolejny post dotyczący różnic i podobieństw językowych ale tymczasem dorzucam kilka nowych słówek do znanego wam już tytułu. Zwróćcie uwagę np. na słowo "pochować"... Jak zwykle liczę na wasze komentarze😊.

  • 7.2.2022: Info o nowym poście
  • (Nie)obiecałem i jest😉 Kolejny dało by się powiedzieć słownik, tym razem śląsko - czeski. Uwaga! Nie jest to słownik polsko-śląski, więc śląskich wyrazów nie tłumaczyłem, z tym już musicie sobie poradzić sami😝.

  • 17.2.2022: Edycja słowników czesko-polskiego i śląsko-czeskiego
  • Żebyście nie mówili, że nic nie piszę muszę wam zdradzić, że pracuję nad dokończeniem postów o różnicach i podobieństwach językowych. Słów tych jest mnóstwo więc dodaję je stopniowo abyście byli na bieżąco. Temat różnic językowych często spotykany wśród moich znajomych, których bardzo często zaskoczę, dlatego postanowiłem kontynuować.
  • Najnowsze dodane do słownika czesko polskiego to:
    balvanbiografbodybrátbřitkýburzacenitcpátčekankačichčilýčlánekdehetdikobrazdivákdobadokoncedopravadoupědoušekdružinadrzýdřevo i dřívídusíkfajnovkafrontafutra.
    Zauważcie też różnice w słowach bradaknír i vousy😉. Pewnie myślicie, że wiecie co znaczy większość z nich ale założę się, że wielu z was zaskoczę😀.
  • Najnowsze słowa dodane do śląsko-czeskiego słownika to:
    ćwierćdupaćfara i farorzklojzdaćskisz ciebie i skuli woswele.
    No i chyba nie muszę przypominać, że Č, Š nie czyta się jako ć, ś ale jako cz, sz, a Ř to najczęściej odpowiednik rz😉. Jeśli ale spotkacie w czeskim słowie rz to czyta się oddzielnie r-z. I tu jestem przekonany, że czymś was zaskoczę.

  • 19.2.2022: Gulasz to nie tylko jedzenie
  • Znacie możliwość wykorzystania słowa gulasz w innym znaczeniu niż danie?
    Być może to czeskie powiedzonka ale tego nie wiem, bo nie odpowiedzieliście na moje pytanie z poprzedniego kulinarnego posta😝.
    Dziś dodatkowo przypomniało mi się kolejne powiedzenie, które pewnie znacie. W związku z nim nasunęło się pytanie: Czy składniki mojego dzisiejszego dania są rzeczywiście przypadkowe? Dowiecie się czytając: Gulasz na winie czyli co się nawinie to do gara.
    Odpowiecie tym razem na moje pytania🙏?

  • 1.3.2022: Info o nowym poście na temat Charytatywnej akcji na Czantorii
  • Na pewno kojarzycie post podsumowujący zeszłoroczną akcję, w której wziąłem udział 10 razy. W tym roku mam również zamiar i zobaczymy ile razy mi się uda😊.
    Nie należę do ludzi, którzy jakoś nadmiernie się poświęcają charytatywnym akcjom ale dzięki temu, że Czantorię widzę z okna jest to dla mnie motywacją aby znów ruszyć swoje cztery litery, przy okazji pomagając komuś w potrzebie. W zeszłym roku pomogło mi to w spełnieniu swojego osobistego wyzwania i nieskromnie mówiąc: Jestem z siebie dumny😊 więc dlaczego nie kontynuować.
    Dlatego też, że podoba mi się ten pomysł z tą Czantorią oraz podziwiam wszystkich poświęcających się ludzi, postanowiłem wam w skrócie przedstawić najważniejsze informacje.
    Pozwoliłem sobie użyć treść regulaminu oraz wybrane informacje zaczerpnięte bezpośrednio z Charytatywnej akcji 31 dni na Czantorii z głównego posta na fb, w którym każdy poszczególny dzień będzie miał swój post. Dla ułatwienia w poście zamieszczone są link do tabelki oraz do wspomnianej akcji.

  • 30.3.2022: Kolejny gulasz i kolejne pytanie do czytelników
  • Okazuje się, że temat gulaszu nie ma końca😁.
    Zaczęło się od planowanego wyjazdu do Ostrawy w celu zakupu twaróżków, a przy okazji odwiedzenia niedawno odkrytego sklepu węgierskiego, którego jak się pewnie domyślacie specjalnością jest papryka różnych rodzajów (ale nie tylko). Pastę Pista już co prawda mi dostarczono krótko po tym jak apelowałem na fb ale nie omieszkałem o tym wspomnieć kolegom w pracy, a że węgierski sklep okazał się w bezpośredniej bliskości z tym twaróżkowym więc moja uczynność znów została wykorzystana😉. Specjalnym zadaniem było sprawdzenie czy posiadają w sortymencie ulubioną paprykę jednego z kolegów.
    W najnowszym poście mam trochę problem z sformułowaniem podstawowej operacji dotyczącej gulaszu więc podczas wertowania internetowych stron w celu znalezienia właściwych sformułowań okazało się, że czeski gulasz od polskiego nie różni się tylko tym z czym się je ale również tym jak się go robi😮! Z tego powodu poproszę o właściwe sformułowanie tej kulinarnej operacji😊👇
    Dobry gulasz zależy od jakości i ilości mielonej papryki.

  • 12.4.2022: Info o dwóch nowych postach i to w dwóch językach 🇵🇱/🇨🇿
  • 🇵🇱:Chyba się jeszcze nigdy nie stało żeby w jednym dniu pojawiły się 2 posty😁.
    Post Mity i fakty... znacie, znacie też post udowadniający, że śląski nie pochodzi tylko z niemieckiego. Są to ogólnie posty o charakterze słowników, ponieważ lubię zauważać różnice językowe co też się często zdarza podczas spotykania ze znajomymi.
    Podczas jednej takiej konwersacji zostałem poproszony o napisanie tego tak aby rozumieli również Czesi, czyli słownik polsko czeski z wyjaśnieniem polskiego znaczenia.
    Biorąc pod uwagę, że wiele osób mieszkających po czeskiej stronie Olzy włada polskim językiem, więc w poście został zachowany oryginalny język mojego bloga, aczkolwiek równocześnie powstała czeska wersja. Dotąd był tylko jeden post, który w pewnym sensie dedykowałem pewnej osobie ale ze względu na to, że dzisiejsza treść w dużym stopniu dotyczy Czechów więc mam nadzieję, że rozszerzyłem grono czytelników, tym bardziej, że wiem, że chociaż niektórzy po polsku za bardzo czytać nie potrafią to mimo wszystko tu zaglądają z pomocą translatora od googla, który jak wiemy potrafi narobić pełno błędów.
    Być może ten post nie przyniesie nic nowego ponieważ edukacja w kwestii języków na pewno poszła do przodu i mam nadzieję, że miałem w tym swój udział.
    Oczywiście weźcie też pod uwagę, że zarówno polski jaki czeski język może zawierać błędy. Jeśli znajdziecie coś co waszym zdaniem znaczy cos innego to nie wahajcie napisać w komentarzu, gdzie po przedyskutowaniu i sprawdzeniu chętnie zmienię.
    Podobał się post?👉Językowe różnice i podobieństwa raz jeszcze ale odwrotnie.
    Skomentuj, daj lajka albo powiedz o nim swoim znajomym. Będzie mi bardzo miło jeśli zechcecie zwrócić innym uwagę, że po czesku bardzo często to nie to samo co po polsku🙂.
    Więcej o słownikach znajdziesz klikając poniżej na odpowiedni tag(etykietę). Ponadto do tych starszych postów dodane słowa: vadí, dělič, účinný, neúčinný, strom, věc, udavat, wadzić i krepel.
  • 🇨🇿:Víte, že píšu hlavně ve svém rodném jazyce až na jeden jediný článek, který byl vlastně dedikovaný určitě osobě. Mnoho lidí žijících na české straně Olše mluví nebo aspoň rozumí polský ale snaží se číst i ti, kteří polský moc neumí, a pomáhají si překladačem, o kterém mnoho z Vás ví, že opravdu dělá spoustu chyb. Právě pro Vás jsem napsal českou verzi😊😉, ve které mi doufám prominete chyby v pravopisu a hlavně ve slovosledu😊. Možná mnohým z vás nepřinese nic čeho nevíte protože vzdělání v oblasti rozdílů mezi těmi jazyky určitě pokročilo a budu doufat, že jsem měl v tom svůj přínos.
    Články (zatím pouze polský), které asi znáte to Mity i fakty..., pak článek, ve kterým se snažím dokázat, že slezština nepochází pouze z němčiny. Jsou to obecně články, které mají charakter slovníků, protože si rád všímám jazykových rozdílů, což se také často stává při setkání s přáteli.
    Při jednom takovém posezení jsem byl požádán kamarádem, abych původní článek Mity i fakty języka Czeskiego napsal tak, aby i Češi pochopili význam zmíněných slov.
    Samozřejmě vemte na vědomi, že polština jak i čeština mohou obsahovat chyby. Pokud najdete něco, co podle vás znamená něco jiného, ​​neváhejte napsat do komentáře, kde to probereme a po kontrole rád změním.
    Líbil se ti ten článek?👉Jazykové rozdily a podobnosti ještě jednou ale opačně.
    Komentuj, dej lajka nebo řekni o něm svým známým. Budu velmi potěšený pokud upozorníte jiné, že ne vždy polský je totéž co český🙂.
    Více podobných článku najdeš když klikneš níže na příslušný tag.
    Kromě toho do těch starších (polských) článku přidané slova: vadí, dělič, účinný, neúčinný, strom, věc, udavat, wadzić i krepel.

  • 13.4.2022: Aktualizacja Spisów treści
  • Aktualnie w moim blogu już 402 postów (w tym 2 w języku czeskim) oraz 484 etykiet/tagów!
    Być może któregoś jeszcze nie czytałeś/aś więc może inaczej😉.
    Jest na to kilka sposobów:
    1. Skorzystaj z menu - w PC czerwony pasek nad bannerem, w telefonie po lewej na górze.
    2. Kliknij na lupę wyszukiwarki i wpisz interesujące Cię słowo.
    3. Kombinacja klawiszy Ctrl+F to kolejna możliwość wyszukiwania.
    Z góry dziękuję za Wasze uwagi i komentarze lub chociaż informację typu:
    "Byłem, przeczytałem, fajny". Pamiętajcie, że hasło: Twój komentarz jest dla mnie bardzo ważny! To nie tylko słowa🙂. Motywuje mnie to do pisania.
    Jeśli nie komentarz, to zostaw po sobie chociaż graficzną reakcję.
    Jeśli ponadto zdecydujesz się udostępnić mój post, będę jeszcze szczęśliwszy😊.

  • 19.4.2022: Info o nowym poście i o tym co lubię
  • Wiecie jak bardzo lubię powiedzonka. Ogólnie wszystko co dotyczy słów lubię: Lubię pisać, lubię mówić, nawet słuchać kogoś lubię😉
    Chyba najbardziej lubię grę w słówka. Niee! Jeszcze bardziej lubię łapać za słówka🤣 i pewnie wcale nie mniej lubię zwracać uwagę na to, co ktoś pisze no i biedny on jeśli popełni jakiś błąd. Oczywiście toleruję tzw. literówki ale nie błędy ortograficzne?! Po prostu morduję bez zawahania😀.
    Zacząłem od "zabawy w słówka" tylko dlatego, że wymyśliłem tytuł tego posta na podstawie czeskiego powiedzenia: Změna je život.
    Jak już napisałem wraz z lubieniem słowa lubię również mówić, co nikogo kto czyta moje posty na pewno nie zaskakuje więc teraz przejdę do sedna sprawy, czyli o jaką zmianę chodzi. O życiową zmianę oczywiście. Nie mniej jednak post będzie usłany powiedzonkami i innymi takimi, więc z góry dziękuję za cierpliwość😊.
    O czym mowa dowiecie się czytając najnowszy post👇
    Zmiana to życie czy Życie to zmiana? Zmiana ale już nie na F tylko na T.

  • 21.4.2022: Info o nowym poście kulinarnym
  • Ciecierzyca zapieczona z pieczarkami porem i pomidorami to kolejny post opisujący moje spontaniczne kulinarne eksperymenty w kuchni. Chociaż internety częściej podają nazwę ciecierzyca to ja jakoś przywykłem do cieciorki. Znacie inne nazwy tego smakołyku? Nie? Koniecznie zerknijcie do mojego posta😉. Poza nazwami znajdziecie prosty przepis na danie. Czy udane? Tego dowiecie się czytając do końca jak również tego, że gotowałem coś jeszcze.

  • 29.8.2022: Info o dwóch kulinarnych postach
  • Długo mnie nie było ale zostałem obdarowany cukiniami. Sam nie uprawiam więc z radością przyjąłem i nie wypada aby się zmarnowały, dlatego też szukałem pomysłu na to co z nich zrobić🤔. Zapytałem pewnej koleżanki, która akurat ze mną jechała w autobusie. Podsunęła mi pomysł:
    - Może zupę - bo jej babcia robiła pyszną. Poprosiłem o podesłanie jakiegoś domowego przepisu ale niestety nie znalazła, w zamian znalazła jakiś w internetach, który zapowiadał się ciekawie, tylko znając mnie wiecie, że swoich kulinarnych eksperymentów nie realizuję na podstawie jednego znalezionego przepisu. Są tylko inspiracją i podpowiedzią wybrania składników. W każdym razie gwarantuję, że takiego samego jak mój na pewno nie znajdziecie👉Zupa z cukinii.
  • Przygód kulinarnych z cukinią ciąg dalszy😉 aczkolwiek tym razem przepis bez podglądania internetów. Czy wyszło jak zwykle pysznie i bez żadnego ale?
    Przekonaj się czytając👉Cukinia zapieczona z cieciorką, a może to ciecierzyca z cukinią?

  • 22.9.2022: Dowód na to jak tłumaczy Translator Google
  • Okazuje się, że mam zaległości w swym ojczystym języku.
    Wyskoczyła mi wiadomość o jakimś wypadku dziecka na rowerku biegowym i gdyby nie obrazek to bym nie wiedział co to takiego.
    Po czesku to oczywiście wiem ale z ciekawości sprawdziłem co na to Google Translator ponieważ wiem jakie bzdurne tłumaczenia proponuje.
    Wynik widzicie na załączonym obrazku.


  • Parsknąłem śmiechem🤣.
    Już chyba wiem jak powstają mity o czeskim języku typu szmaticzka na patyczku😂.
    Znany wam zapewne post znajdziecie👉TUTAJ.

    Będzie mi bardzo miło jak przewiniesz w dół i zostawisz swój komentarz lub chociaż jakąś reakcję🤩.

    Chcesz więcej?😉
    1. Skorzystaj z menu (w PC czerwony pasek nad bannerem, w telefonie  po lewej na górze.
    2. Użyj wyszukiwarki w prawym górnym rogu wpisując interesujące Cię słowo.
    3. Użyj kombinacji klawiszy Ctrl+F i w okienku wpisz słowo, którego szukasz.
    4. Zerknij również co i jak wszystko się zmieniało od początku tworzenia bloga.

    kategoria blogaToni napisał

    0 Komentarze