Ile jest szczytów w Nydku?



Długo mnie nie było i kto wie jak dalej będzie z moim pisaniem. Powody? Znalazło by się kilka ale tym razem nie o tym😉.
W górach też mnie długo nie było. W zeszłym roku wiele szczytów nie osiągnąłem a teraz dopiero widzę, że nawet nie dokończyłem posta z w zasadzie ostatnią górską przygodą czyli N7😮.
Przełomem, który przypomniał mi, że nastał czas powrotu w góry stał się Tradycyjny Nocny Marsz  organizowany przez kolegę w grudniu. Odkurzyłem apkę Horobraní, Garmina, mapy.cz i kilka (dosłownie) szczytów już w tym roku zdobyłem. Przy okazji wpadłem na pomysł, żeby policzyć ile w Nydku mamy w ogóle szczytów.
Trochę pracy mi to dało ale dzięki BaseCamp (pc program do Garmina), w którym przez te lata mam sporo zapisane, udało mi się je zliczyć w ścisłej współpracy ze wspomnianym mapy.cz, przy okazji odsyłając dwa napotkane błędy.
Nie chcę się przechwalać albo jakoś się popisywać ale istnieniem niektórych szczytów zaskoczyłem mieszkańców, którzy mieszkają tu o wiele dłużej niż ja (oficjalnie dopiero😉20 lat). Szczyty wg mnie to również te bez nazwy, aczkolwiek ktoś mógłby powiedzieć, że to tylko punkty wysokościowe ale ja twierdzę, że to to samo😉 chociażby dlatego, że charakterystyczne trójkąciki są takie same😃.


Niektóre z tych szczytów bez nazwy są widoczne po bardzo dużym przybliżeniu mapy. Niektórym nadałem nazwę sam na podstawie części Nydku, w której się znajdują.
Postanowiłem również, że te, którym nazwy nie potrafię nadać kiedyś odwiedzę i zapytam mieszkańców najbliżej położonych domów czy może wiedzą lub jak je po swojemu kiedyś nazywali. Mówiąc "po swojemu" chciałem tym zauważyć, że tak samo często powstały nazwy różnych części Nydku.
Żebyście nie musieli przybliżać i oddalać mapy aby znaleźć te mniej widoczne to wszystkie szczyty na liście podlinkowałem.
A więc spójrzcie co tu mamy:

Szczyty w Nydku:
Čerchla, 833(Czerchla) niepozorny szczyt, na którym poza myśliwską amboną nie ma nic.
Čupel, 757(Czupel) znajduje się na trasie między Stożkiem i Filipką. Również niepozorny, właściwie gdyby nie GPS w ręce to nawet się nie zauważy, że był szczyt. Noo... może na podstawie różnicy wysokości terenu.
Filipka, 771 podczas przeglądania mapy natknąłem się na informację, że szczyt, ów trójkącik znajduje się na terenie Návsí🤔. Informacja do sprawdzenia ponieważ sądzę, że należy do Nydku.
Gruník, 713 szczyt mniej więcej pomiędzy zabudowaniami w bardzo odległej części Nýdku kawałek od Małego Soszowa.
Hrbel, 727 w zasadzie leży tuż obok granicy Nýdku ale abym był szczegółowy to sam szczyt jest na terenie Bystrzycy. Podobnie do Filipki muszę zasięgnąć informacji miejscowych.
Kamenný, 583(Kamienny) szczyt w środku lasu, który własnoręcznie oznaczyłem specjalnym kamieniem, układając też stosik z pozbieranych kamieni w najbliższej okolicy.
Loučka, 835(Łączka)
Malý Sošov, 763(Mały Soszów)
Mionší, 744(Mionszy) to największe zaskoczenie dla miejscowych znawców.
Ostrý vrch, 709 często nazywany Mały Ostry ze względu na ten "wielki" obok Javorowego ale Mały Ostry jest obok w Wędryni (na liście niżej).
Velký Sošov, 886(Wielki Soszów)
Vrchhora, 483(Wrchgóra)
Szczyty bez nazwy:
498 szczyt znajduje się w części Nýdku oznaczonej na mapach Za Vrchem ale większość mieszkańców mówi na to miejsce Vendryňské zadky a niektórzy ten szczyt nazywają Čupel (Czupel) ale w tej sytuacji zawsze powtarzam, że szczyt o takiej nazwie może być tylko jeden w tej samej miejscowości😉.  Oczywiście są zdziwieni, że taki tu gdzieś istnieje😁. Faktem ale jest, że wg świeżo zaczerpniętych informacji mieszkańców, którzy są właścicielami posesji, na której znajduje się ten szczyt okazuje się, że od lat mówią na niego Na Čuplu (Na Czuplu) czyli jednak pewna różnica w nazwach jest🙂.
500 jest tuż obok czyli również tzw. Vendryňské zadky. Już kiedyś pisałem, że nazwy tej nie należy tłumaczyć jako zadek czy inaczej nazywane cztery litery aczkolwiek kto wie😃.
577 Díl, po naszymu Dzioł.
601 Druhý Díl, po naszymu Drugi Dzioł znajduje się między częściami Nýdku zwanymi Díl rozcestí i Druhý Díl.
658 Gora, między rezerwatem i osadą Nydek Gora
675 miejscowi mówią na to miejsce w Bukach, między Dílek a Mionší
720 Ploský Grúň, drogą między Konihlava a Čupel w kierunku stawu Klauz
740 przy pomniku Trzanowskiego 
747 koło Filipki
750 między 755 i Čupel
755 między Filipka i 750
832 między Filipka i Loučka
847 między Čerchla i V.Sošov
958 Malá Čantoryje (Mała Czantoria) nazwa ustalona wg mapy, którą mam w Garminie, nie jest mój własny zapis. Szczyt znajduje się w rezerwacie obok kamieniołomu, mniej więcej w połowie drogi między W.Czantorią i Poniwcem, w bliskiej odległości chatki Koliba.

Szczyty tuż obok Nydku:
Czantoria Mała, 866 polski szczyt, zaledwie 2km od starej granicy Nýdek-Cisownica.
Javorový, 627 Kolejny ze szczytów, którym zaskoczyłem tych, którzy nie mieli pojęcia, że istnieje jeszcze jakiś Javorový oprócz tego z nadajnikiem😃. Znajduje się niedaleko Łączki i Hrbelu w Bystrzycy Pasieki.
Kiczory, 989 znajduje się na granicy Wisły i Piasku (koło Jabłonkowa).
Konihlava, 776(Konigłowa) znajduje się na szlaku między Stożkiem i Filipką.
Krkavice, 976(Kyrkawica) znajduje się między Kiczerą i Stożkiem.
Malý Ostrý, 586 znajduje się w Wędryni i jak napisałem wyżej, podobnie jak Ostrý Vrch zaskakuje miejscowych, którzy twierdzą, że Ostry jest obok Javorowego a ten w Nýdku to Mały Ostry😃.
Prašivá hora, 542(Praszywa góra) tym razem zaskoczenie dla mnie ponieważ przy okazji przeglądania mapy odkryłem, że ten szczyt nie leży w Bystrzycy jak dotąd sądziłem ale w Wędryni😮.
Prašivá, kříž, 570 właściwie to szczyt bez nazwy ale ze względu na krzyż, który się tam znajduje przyjęła się też nazwa.
Vavřkova hora, 530 Niestety nieosiągalny dla miłośników Górobrania ponieważ to teren prywatny (wręcz wstęp wzbroniony).
Vružná, 530 jedna z map mnie informuje o dodatkowej nazwie tego szczytu: Szczyt zachodni (západní vrchol) może dlatego, że niedaleko znajduje się polski szczyt o tej samej nazwie.
Wróżna, 571 Szczyt co prawda nie znajduje się na szlaku ale gdzieś za ogrodzeniem ale da się go zapisać i zdobyć za niego punkty.
545 między Prašivá kříž i Prašivá hora
976 między Kiczory i Krkavice

Policzyliście?
17 szczytów z nazwą + 14 bez nazwy = 31 szczytów w Nydku.
Opisałem tylko te nieznane lub mniej znane. Więcej informacji znajdziecie wpisując do wyszukiwarki w moim blogu nazwę szczytu lub korzystając z zakładki Spis wszystkich etykiet a tam: Miejsca, które odwiedziłem. Większość z wymienionych odwiedziłem, lub szedłem blisko nich ale są takie, na które  się muszę wybrać w celach badawczych czy inaczej mówiąc: z ciekawości, ponieważ wiecie na podstawie moich wcześniejszych opowiadań, że potrafią czasami ukrywać coś interesującego bądź fascynującego. Tym sposobem wracam do stwierdzenia przechwalania się czy chęcią popisywania się, dlatego, że nie ukrywam, że brakuje mi jeszcze sporo informacji.
Mam nadzieję, że zaskoczyłem kogoś chociaż w minimalnym stopniu😉 ale śmiało możecie zaskoczyć mnie swoimi informacjami dotyczącymi Nydku i jego szczytów.

kategoria blogaToni napisał

0 Komentarze