Sztramberskie szczyty/Štramberské vrcholy: Pavelkův kopec, Jurův kámen, Lom Kotouč, Štramberská trúba, Kocvínek, Bílá hora, Kamenárka, Šostýn, Brdy.


🇵🇱

Myślałem, że napiszę "jak zwykle" krótki post na fb ale potwierdziło, się że pisząc przeżywam te przygody jeszcze raz. Nie po raz pierwszy stwierdzam, że dzięki Górobraniu odwiedzam miejsca, o których albo nie miałem pojęcia albo po prostu nie było okazji.
Do Kopřivnice wybrałem się dzięki temu, że tam było spotkanie. Miasto to znam jedynie z przejazdów skądś dokądś oraz z tego, że jest tam muzeum Tatry, dlatego rzuciłem pytanie do grupy na fb z prośbą o radę co do trasy, którą sobie zaplanowałem od razu, kiedy wiedziałem, że tam pojadę.
🇨🇿

Myslel jsem, že „jako obvykle“ napíšu krátký příspěvek na fb, ale potvrdilo se, že při psaní svoje dobrodružství prožívám znovu. Ne poprvé říkám, že díky Horobraní navštěvuji místa, o kterých jsem buď neměl ani tušení, nebo jsem je prostě navštívit neměl možnost.
Jel jsem do Kopřivnice, protože tam bylo setkáni. Toto město znám jen z průjezdů během cestování odněkud někam a z toho, že je tam muzeum Tatry, a tak jsem se zeptal na fb skupinu s prosbou o radu ohledně trasy, kterou jsem naplánoval hned když jsem věděl, že tam pojedu.
Wynik kolejny raz potwierdził wielokrotne stwierdzenie, że to chyba jedyna grupa na fb, w której zamiast hejtu i pośmiechu człowiek doczeka się tego czego potrzebuje a nawet więcej.
W rezultacie szedłem zupełnie inną trasą w sąsiednim mieście Štramberk, między innymi dlatego, że wg opinii była lżejsza.
Po drodze się trochę zagadałem z pasażerem i przegapiłem zjazd🤭 ale nie ma tego złego co na dobre nie wyjdzie😃. Kolega znający okolicę poinformował mnie, że niedaleko od drogi jest jeden szczyt. Punktów w Górobraniu nigdy dość więc kilometrowa odległość nie była przeszkodą i Pavelkův kopec został zapisany.
Výsledek opět potvrdil opakované tvrzení, že jde zřejmě o jedinou skupinu svého druhu, kde místo hejtu a výsměchu dostanou lidé to, co potřebují a dokonce ještě víc.
Ve výsledku jsem šel po úplně jiné trase v sousedním Štramberku, mimo jiné proto, že podle názorů byla lehčí.
Cestou jsem se trochu zakecal se spolujezdcem a přehlédl jsem výjezd z dálnice🤭  ale ale vždyť všechno zlé ke k něčemu dobré😃. Kamarád, znající oblast, mě informoval, že kousek od silnice je jeden vrchol. Bodů v Horobraní není nikdy dost, takže kilometrová vzdálenost nebyla překážkou a Pavelkův kopec byl zapsán.



Doświadczenie podpowiadało, że będzie tutaj, ale kompas w apce zaprzeczał.


Zkušenosti mi napovídaly, že bude tady, ale kompas v apce říkal něco jiného.





Już stąd widoki były rewelacyjne.


Výhledy už odsud byly úžasné.


Po zaparkowaniu auta poszliśmy każdy swoją drogą.


Po zaparkování auta jsme šli každý svou cestou.







Pierwsze zdumienie przyszło już na samym początku trasy, kiedy zobaczyłem jaskinię Szipka, a dzięki temu, że czołówkę noszę z sobą nawet, kiedy nie zakładam powrotu po zmierzchu mogłem ją sobie dokładnie obejrzeć.


První ohromeni nastalo už na začátku trasy, když jsem uviděl jeskyni Šipka, a díky tomu, že s sebou nosím čelovku, i když neplánuji návrat po setmění, jsem si ji mohl důkladně prohlédnout.








Szalony wyraz twarzy ale nie zwracajcie na niego uwagi, to ta moja koncentracja podczas robienia selfie. Chciałem usunąć, ale w myśl uznawanej zasady: "prawdziwe poczucie humoru polega na tym, że człowiek potrafi się śmiać z samego siebie" postanowiłem zostawić.


Šílený ten výraz ve tváři, ale nevšímejte si ho, je to to moje soustředěni při selfie. Chtěl jsem to odstranit, ale v souladu s uznávaným pravidlem: „pravý smysl pro humor je, když člověk dokáže zasmát se sám sobě“ jsem se rozhodl nechat.














Po drodze było kilka pomników i kapliczek.


Po cestě bylo několik památníků a kapliček.





Zbliżając się powoli do pierwszego szczytu przypomniałem sobie zdjęcia znajomych i postanowiłem też jedno takie zrobić😉.


Když jsem se pomalu blížil k prvnímu vrcholu, vzpomněl jsem si na fotky známých a rozhodl se taký jednu takovou pořídit😉.



Czyje to są pomniki nie będę pisał, bo post znów by wyrósł do olbrzymich rozmiarów, ale zdjęć szkoda nie wrzucić.


Nebudu psát, čí jsou to pamětníky, protože by se článek opět rozrostl k obrovským rozměrům, ale fotky by bylo škoda nesdílet.


W końcu pierwszy zdobyty szczyt Jurův kámen, który wcale nie był ciężki do zdobycia.


Konečně první dobytý vrchol Jurův kámen, který nebyl vůbec náročný na výstup.




No i wyobraźcie sobie, że  udało mi się złapać 0m na kompasie💪😀.


A představte si, že se mi podařilo zachytit 0m na kompasu💪😀.




Schodząc pstryknąłem jeszcze ten szczyt z drugiej strony.


Když jsem odcházel tak jsem si ten vrchol vyfotil ještě z druhé strany.


Kolejne zdumienie było znów kawałek dalej. Ogromna dziura w ziemi, którą otaczały malownicze widoki. Łom Kotoucz.
Kurcze mam braki w ojczystym języku, bo nie jestem pewien czy łom nie jest tylko taki dla włamywaczy😀. Po czesku łom to páčidlo. Kamieniołom to chyba na pewno nie jest, bo tam wydobywają wapieniec, czyli powiedzmy, że nazwę to wapieniołom😀.


Další ohromeni bylo zase o něco dále. Obrovská díra v zemi obklopená malebnými výhledy. Lom Kotouč.
Sakra, mám nedostatky ve svém rodném jazyce, protože lom=łom, a ten je možná jen jako význam nástroje pro lupiče😀 tzn páčidlo🤭, a napsat kamenolom taký asi nemůžu protože se jedná o vápencový lom, takže asi jedině bych to mohl pojmenovat vápencolom😀.




Tak, wszedłem tam gdzie ten zakaz🤭i mam nadzieję, że nikomu nie powiecie🙂.


Ano, vstoupil jsem do toho zákazu🤭 a doufám, že to nikomu neřeknete🙂.


Kilka panoramicznych ujęć, bo serio duża ta dziura i wszystie pokazują coś co nie weszło w kadr.


Pár panoramatických záběrů, protože ta díra je opravdu velká a na všech je vidět něco, co se nevešlo do jednoho.







Potem wróciłem ma szlak, który przebiega dokładnie z drugiej strony szczytu Jurův kámen, gdzie jest kolejna jaskinia.


Pák jsem se vrátil zpět na stezku, která vede přímo druhou stranou vrcholu Jurův kámen, kde se nachází další jeskyně.









Już nie taka świetna jak ta pierwsza, chociażby dlatego, że ktoś sobie w niej urządził śmietnik😡.


Není tak okázalá jako ta první, minimálně proto, že si z něj někdo udělal smetiště😡.


Przynajmniej jej piękno utrwaliłem w zimowej sztuce.


Její krásu jsem alespoň zachytil v zimním umění.



Gdyby nie fakt, że szczyt można zapisać tylko raz dziennie😉 miałbym go 2x ale tym razem maksymalnie z odległości 25m.


Nebýt toho, že vrchol v apce lze zapsat jen jednou denně😉, měl bych ho dvakrát, ale tentokrát maximálně ze vzdálenosti 25m.



Jak by nie było pogoda typowo jesienna aczkolwiek nie padało, ale musiałem ostrożnie schodzić, żeby poślizgiem nie  być niepotrzebnie za szybko na dole😁.


Každopádně počasí bylo typické podzimní, sice nepršelo, ale musel jsem sestupovat opatrně, abych uklouznutím se nedostal dolu příliš rychle😁.





Wiedząc, że trasa nie jest zbyt długa mogłem śmiało robić mnóstwo zdjęć u kolejnej skały i pomników.


S vědomím, že trasa není příliš dlouhá, jsem si  mohl dovolit zdržení u spousty fotek u další skály a památníků.





Żeby dojść na kolejny szczyt Štramberská trúba przy zamku, musiałem zejść do miasta.


Abych došel k dalšímu vrcholu, Štramberská trúba u hradu, jsem musel sejit do města.




W wąskich stromych uliczkach niektórzy mieli zaparkowane auta tak, że przednie skręcone koło opierało się o mur.


V úzkých strmých uličkách měli někteří lidé auta zaparkovaná tak, že přední kolo bylo natočeno proti zdi.



Z czego słynie Sztramberk😉?


Čím je Štramberk asi nejvíc známý😉?


Przechodząc przez Sztramberski rynek zbliżałem się do zamku.


Procházel jsem Štramberské náměstí a blížil se k hradu.




Do dzwonnicy w starej wieży nie doszedłem.


Ke zvonici ve staré věži jsem se nedostal.



Dochodząc do zamku jest w pobliżu jeszcze jedna jaskinia ale jakoś ją przeoczyłem, ale nie szkodzi ponieważ wejścia do niej nie ma. Zanim wszedłem na plac zamkowy zwiedziłem jego część za murami.


Poblíž cesty k hradu je další jeskyně, kterou jsem tak nějak minul, ale to nevadí, protože vstoupit se nedá.
Než jsem vešel na zámecké náměstí jsem navštívil místo za jeho zdmi.









Wieża zamknięta, zamku też nie zwiedziłem, bo zamknięty i nawet restauracja zamknięta ale chociaż widoki pooglądałem chociaż porządnie wiało.


Rozhledna zavřená, hrad jsem také nenavštívil, protože zavřený a dokonce i restaurace byla zavřená, aspoň že jsem mohl obdivovat  výhledy i když dost foukalo.





Teraz kierunek kolejny szczyt Kocvínek.


Teď směr další vrchol Kocvínek.


Znowu musiałem trochę wejść do miasta.


Opět jsem musel jít kousek městem.



Żeby dotrzeć na ten szczyt musiałem później zejść ze szlaku. Ponieważ na normalnej mapie go nie ma więc i nie prowadzi do niego żadna oficjalna ścieżka, ale dostęp na szczęście nie był trudny. Gorzej już było z podejściem do kolejnego, no bo przecież na skróty😉.


Abych dosáhl dalšího vrcholu musel jsem pák sejít se stezky. Vzhledem k tomu, že není na normální mapě, nevede k němu ani žádná oficiální cesta, ale přístup naštěstí nebyl obtížný. Horší to bylo cestou na ten další, samozřejmě zkratka😉.



Wbrew pozorom szczyt to wcale nie to najwyższe miejsce.


Zdání často klame, vrchol vůbec není tím  nejvyšším místem.


Kiedy wróciłem na szlak natknałem się na indiański obóz.


Když jsem se vrátil na stezku, narazil jsem na indiánský tábor.




Parę metrów dalej mijając krzyż, skręciłem we wspomniany skrót.


O pár metrů dál kolem kříže jsem odbočil na zmíněnou zkratku.


Jesień jest śliczną porą roku ale zakrywa ścieżki😀. Z tego powodu musiałem się wracać, kiedy dotarło do mnie, że idę jakoś dziwnie coraz bardziej z górki🤔. Dotąd wędrówka nie była wcale męcząca ale teraz już się trochę zasapałem, ale po dojściu na szlak znów było lekko.


Podzim je překrásné období, ale zakrývá cesty😀. Proto jsem se musel kousek vrátit, když mi došlo, že jsem šel nějak divně víc a víc lehce z kopce🤔. Doposud výlet nebyl vůbec únavný ale teď jsem se trochu zadýchal, ale když jsem konečně došel k turistické stezce tak už to bylo zase na pohodu.



Na ostatnim szczycie Bílá hora przy wieży widokowej porządnie wiało chociaż to było w lesie. Dobrze, że wieża była zamknięta, bo pewnie bym wpadł na genialny pomysł aby tam wejść😀. Myślę, że by mnie porządnie przedmuchało🥶.


Na posledním vrcholu Bílá hora u rozhledny docela foukalo, i když je to v lese. Je dobře, že věž byla taký zavřená, protože by mě asi napadl geniální nápad na ni vylézt😀. Myslím, že by mě to pořádně profouklo🥶.



Stąd już nie oczekiwałem cudów przyrody ale natknąłem się na Słoneczny krąg.


Odsud po cestě jsem už nečekal žádné zázraky přírody, ale potkal jsem Sluneční kruh.



Oczywiście musiałem odnaleźć swój znak zodiaku.


Samozřejmě jsem musel najít své znamení zvěrokruhu.



Nie należę do ludzi, którzy przykładają do tego uwagę ale miejsce interesujące.


Nejsem člověk, který tomu věnuje pozornost, ale je to zajímavé místo.


Powoli zbliżałem się do końca mojej wycieczki.


Pomalu jsem se blížil ke konci svého výletu.


Właściwie to cała dzisiejsza trasa okrążała miasto. Dzięki temu mogłem spoglądać na miejsca dokąd idę albo skąd przyszedłem.


Vlastně celá dnešní trasa obíhala město. Díky tomu jsem se mohl podívat na místa, kam jsem šel nebo odkud jsem přišel.


Kawałek dalej był jeszcze "pagórek" z miejscową nazwą Kamenárka skąd zapewne będą ładne widoki na miasto. Szczytem go nazwać nie można poniewaz na mapach nie ma żadnego punktu wysokościowego.


Kousek dál ještě byl "kopeček" v místní částí s názvem Kamenárka, odkud jak jsem předpokládal, budou asi pěkné výhledy na město. Vrcholem bych to ne nazýval protože v mapách nemá žádný výškový bod.


Na miasto zbytnio widoku nie było ale miejsce zaparło mi dech😲. Uwielbiam jaskinie, skały i inne takie cuda ale czegoś takiego już dawno nie widziałem a w tej scenerii jeszcze Srebrne jeziorko😍.


Výhledy na město ani moc nebyly ale to místo mi vyrazilo dech😲. Miluji jeskyně, skály a další takové zázraky, ale něco takového jsem už dávno neviděl a k té scenérii ještě i Stříbrné jezírko😍.





















Przy drodze zafascynował mnie sposób na stóg nadmiernej ilości skoszonej trawy. Przynajmniej tak mi sie wydaje, że taki to ma cel. Ten kto ma duży ogród do koszenia wie, że w którymś momencie nadejdzie chwila, kiedy nie ma gdzie tej trawy wyrzucać.


Pák cestou mě zaujal způsob hromadění nadměrného množství posekané trávy. Alespoň si myslím, že to je ten účel. Každý, kdo má velkou zahradu na sekání, ví, že jednou přijde chvíle, kdy není kam tu trávu vyhodit.



Po drodze był jeszcze ogród botaniczny ale też był zamknięty.


Cestou ještě byla botanická zahrada ale taký byla zavřená.



Poza wspomnianymi skałami,. jaskiniami i ruinami bardzo lubię leśne stwory 😍. Ten, któego spotkałem tym razem zeżarł blaszaną tabliczkę.


Kromě zmíněných skal, jeskyň a zřícenin mám také velice rád lesní bytosti😍. Ten, kterého jsem potkal tentokrát, sežral plechovou cedulku.


Okazało się, że gdzieś koło srebrnego jeziorka miałem skręcić bardziej w prawo. Nie szkodzi, i tak dotarłem do celu.


Ukázalo se, že někde u stříbrného jezírka jsem měl odbočit více doprava. Nevadí, stejně jsem došel i cílí.



Kiedy ok 15 godz. dotarłem do auta stwierdziłem, że czasu na odwiedzenie muzeum już nie ma, bo wg google zamykają o 16 ale za to wystarczająco aby odwiedzić jeszcze dwa kolejne szczyty z pierwszej planowanej trasy. Przejechałem o 3km dalej i już bez plecaka ale jak zawsze z kijkami wyruszyłem zdobyć szczyt Šostýn. Był to nie lada wyczyn ponieważ mapa twierdziła, że prowadzi tam ścieżka ale ona skończyła gdzieś w połowie górki i porządnie się namęczyłem w tych mokrych liściach i mokrej ziemi. Mniejszy poślizg i upadek się przydarzył ale bez uszczerbku na zdrowiu. Odpoczywając mogłem podziwiać kolejne cuda natury.


Když kolem 15 hodiny dorazil k autu tak jsem zjistil, že na návštěvu muzea už nezbývá čas, protože podle googlu se zavírá v 16:00, ale naopak zbylo dost času pro návštěvu dalších dvou vrcholů z první plánované trasy. Přejel jsem asi o 3km dál a už bez batohu, ale jako vždy s hůlkami jsem vyrazil na vrchol Šostýn. Byla to docela makačka, protože mapa tvrdila, že tam vede pěšinka, ale ta končila někde v půlce kopce a v tom mokrém listí a hlíně jednoduché to nebylo. Došlo k menšímu skluzu a pádu, ale naštěstí bez zdravotní újmy. Během odpočívání jsem mohl obdivovat další zázraky přírody.




Męcząco ale opłacało się ponieważ kolejne z miejsc, które lubię, czyli ruiny Šostýn i kolejne jeziorko. 


Dost mě to unavilo, ale stálo to za to, protože to bylo další místo, z těch, které mám rád, tedy zřícenina Šostýn a další jezírko. 










Ruin niestety porządnie nie zwiedziłem, bo "dzięki" temu, że skrót pod górkę wcale mi nie zaoszczędził czasu musiałem się spieszyć na kolejny szczyt Brdy


Bohužel jsem zříceninu pořádně neprohlédl protože „díky“ té zkratce do kopce, která mi vůbec neušetřila čas, jsem musel spěchat na další vrchol Brdy.



Czas naglił ale zajrzeć do źródełka musiałem.


Čas tlačil, ale na studánku jsem se podívat musel.



Nie zabranie czołówki nie było zupełnie przemyślane ale udało mi się dotrzeć do ostatniego (na prawdę ostatni dziś😀) szczytu. Na wieży ktoś był ale ja tylko zapisałem wizytę w apce i tą samą drogą z powrotem.


Nevzít si čelovku nebylo úplně promyšlené, ale podařilo se mi dosáhnout posledního (dnes už opravdu posledního😀) vrcholu. Na věži někdo byl, ale já jen rychle uložil návštěvu v apce a vrátil se stejnou cestou zpět.





Dzięki zmroku i prawie odludnym miejscu przebrałem się do cywila i pojechałem na miejsce spotkania Górozbieraczy, godzinę przed czasem ale pierwszy nie byłem.
Stopniowo nazbierało się nas (jeśli dobrze policzyłem) 22 osoby. Bardzo sympatyczne i miłe spotkanie z twórcami aplikacji czyli dosłownie autorami jak również użytkownikami, którzy pomagają tworzyć tę apkę do doskonałości dzięki swoim uwagom. Tak się zagadaliśmy, że odjeżdżałem do domu o 23:30 zabierając 3 pasażerów. Głównym tematem były oczywiście góry😍, góry i jeszcze raz góry😀 i dzięki nowym znajomym, z których niektórzy dotąd byli wirtualnymi snucie wspólnych planów i pomysłów.


Díky skoro tmě a místě téměř bez lidí kolem, jsem se převlékl do civilu a zajel na místo setkání Horobraníků, o hodinu dříve, ale první jsem nebyl. Postupně se nás sešlo (pokud jsem dobře počítal) 22 lidí. Velmi milé a příjemné setkání s tvůrci aplikace, tedy doslova s autory i uživateli, kteří díky svým příspěvkům pomáhají tvořit tuto aplikaci k dokonalosti. Zakecali jsme se natolik, že jsem až ve 23:30 odjížděl domu spolu s 3 cestujícími. Hlavním tématem byly samozřejmě hory😍, hory a opět hory😀 a díky novým horopřátelům, z nichž někteří byli doposud virtuální, jsme spřádali společné plány a nápady.


Dziś mam 3278 kolejnych punktów Górobrania i zaledwie 11,5km, które w tym roku już mi dają sumę 600 namaszerowanych kilometrów.


Dnes mám 3278 dalších bodů Horobraní a pouhých 11,5km, což mi ale dává letos celkem 600 našlapaných kilometrů.


Do podglądu>zapis 1 trasy< i >2 trasy< .
No to do następnego🙂


Pro náhled >zápis 1 trasy< a >2 trasy<.
Tak na viděnou zase příště🙂.

0 Komentarze